سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 3 4 5 >

90/12/27
4:49 ع

ثمره پشت گوش انداختنهای هشدارهای مقام معظم رهبری، وضعیتی را رقم زده است که امروز شاهد آنیم ایرانیان داخل کشور از مراسم های عروسی، خواستگاری و… فیلم تهیه کرده و برای شبکه های ماهواره ای می فرستند تا به جایزه یک هزار دلاری وعده داده شده دست پیدا کنند…

بولتن نیوز : سالها از هشدارهای مقام معظم رهبری به مسئولین و متصدیان فرهنگی کشور گذشته است و در این میان متاسفانه مسئولین و متصدیان فرهنگی بدون توجه به انذارهای رهبری،راهی را خلاف انذارهای حضرت آیت الله خامنه ای برگزیدند و ثمره پشت گوش انداختنها و مخالفت ها با هشدارهای مقام معظم رهبری، امروزه وضعیتی را رقم زده است که ایرانیان داخل کشور از مراسم های عروسی، خواستگاری و… خود فیلم تهیه می کنند و برای شبکه های ماهواره ای می فرستند تا شاید به جایزه یک هزار دلاری وعده داده شده دست پیدا کنند.
به گزارش بولتن، مقام معظم رهبری، در همان ماه های آغازین دولت سازندگی، با درک نقشه فرهنگی دشمن برای آسیب پذیری امت اسلامی، خطاب به مسئولین دولت سازندگی هشدار دادند که ” در حال حاضر، یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه ها همراه است، مثل سیلی راه افتاده، تا با ما بجنگد. جنگ هم جنگ نظامی نیست، بسیج عمومی هم در آن جا هیچ تأثیری ندارد. آثارش هم به گونه ای (است) که تا به خود بیاییم گرفتار شده ایم”.
عملکرد ضعیف مسئولین و تلاشهای شبانه روز دشمنان،بار دیگر مقام ولایت را مجاب به حضور در صحنه و بیان هشدارهای صریح تری کرد. ایشان در اردیبهشت 69 خطاب به آحاد جامعه فرمودند: ” عناصر فرهنگی جامعه – هر که هستند، هر چه هستند، چه وابستگان به دانشگاه ها، چه وابستگان به حوزه های علمیه و چه دیگران – باید بدانند که امروز دشمن بیشترین همت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است. من به عنوان یک آدم فرهنگی این را عرض می کنم، نه به عنوان یک آدم سیاسی. . . الان یک کارزار فکری و فرهنگی و سیاسی در جریان است. هر کس بتواند بر این صحنه ی کارزار و نبرد تسلط پیدا کند، خبرها را بفهمد، احاطه ی ذهنی داشته باشد و یک نگاه به صحنه بیندازد، برایش مسلم خواهد شد که الان دشمن از طرق فرهنگی، بیشترین فشار خود را وارد می آورد، کم هم نیستند قلم به مزدها و فرهنگی های دین و دل و وجدان باخته و نشسته پای بساط فساد استکبار – چه غالباً و اکثراً در خارج از کشور و چه تک و توکی در داخل کشور – که برای مقاصد استکباری قلم هم بردارند، شعر هم بگویند، کار هم بکنند و دارند می کنند.”
ایشان در ادامه می فرمیاند:مثل جنگ نظامی، چشم ها را باید باز کرد و صحنه را شناخت. در جنگ نظامی هم، هر طرفی که بدون شناسایی و دیده بانی و بدون دانستن وضعیت دشمن، چشمش را ببندد، سرش را پایین بیندازد و جلو برود، شکست خواهد خورد. در جنگ فرهنگی هم، همین طور است. اگر ندانید که دشمن کار می کند یا از آن که می داند، فرمان نبرید، از فرمانده ی فرهنگی دستور نگیرید، یا او از نیروی شما استفاده نکند و مانور و سازماندهی را درست انجام ندهد، پشت سرش شکست است.
اما این توصیه و هشدارها راه به جایی نمی برد؛البته انتظاری نیز از وزرای فرهنگ و ارشادی چون سید محمد خاتمی که هویتش اکنون بر کسی پوشیده نیست، نبود و دیگر وزرایی که بر صندلی وی تکیه زدند همان راهی را رفتند که نباید می رفتند.
اگر مطالبات فرهنگی در دولت سازندگی با بی توجهی مسئولین توام بود، در دولت اصلاحات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عملا تبدیل به بلندگوی غرب و دروازه تهاجم فرهنگی شد؛ چرا که آن زمان عطاالله مهاجرانی بر بالاترین نهاد فرهنگی کشور تسلط داشت که امروز از آبشخور غرب تناول می کند و چنین وزیر فرهنگی ای چه می توانست برای ارشاد اسلامی بکند؟
گر چه سال 84 قوه مجریه به دست دولت اصولگرا افتاد و لوکوموتیو فرهنگی کشور هرچند راه را یافت ولیکن تهاجم فرهنگی 16 ساله دشمن در کشور به حدی در آحاد جامعه نفوذ کرده بود که سرعت فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کفاف جامعه اسلامی را نمی داد.مگر می توان در وادی جنگ فرهنگی سرزمینهایی را که طی 16 سال از دست داده شده را یک شبه بازستاند؟
اگر چه آن زمان ظهور و بروز تهاجمات فرهنگی در مخیله بسیار از مسئولین نمی گنجید ولی امروز به راحتی می توان آثار این شبیخون فرهنگی را در ملتی که مسائلی مانند محرم و نامحرم و غیرت و ناموسی جزئی از ارزشهایش به حساب می آمد، می توان دید. آنجا که ایرانیان داخل کشور از مراسم های عروسی، خواستگاری و… خود فیلم تهیه کرده و برای یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره می فرستند تا آنها نیز در پوشش جایزه 1000 دلاری که هیچ تضمینی در ارائه آن نیست، غیرت، عفت و ناموس ایرانی را از وی بستانند.
براساس این گزارش،این برنامه مدتی است از سوی یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای پخش می شود که موضوع آن پخش فیلم های خصوصی ایرانیان داخل کشور است.در این برنامه ایرانیان داخل کشور از مراسم های عروسی، خواستگاری و… فیلم تهیه کرده و برای این شبکه ماهواره ای ارسال می کنند تا به جایزه یک هزار دلاری وعده داده شده دست پیدا کنند. در این میان عده ای هم برای این که به اصطلاح از دور عقب نماند و یک شبه ره صد ساله را طی کنند یا شاید به دلیل کسب شهرت به ارسال فیلم عروسی خود برای این برنامه ها با امید کسب جایزه هزار دلاری شده اند.غافل از اینکه پخش فیلم های خصوصی که صاحبان شبکه ها تنها برای از بین بردن بنیان خانواده و قبح زدایی از ارزش های مانند محرم و نامحرم به آن دست زده اند نه تنها شهرتی برای صاحبان فیلم ها به دنبال نداشت بلکه پشیمانی تنها عاقبت ارسال این فیلم ها خواهد بود.
این وضعیت تاسف بار ماحصل سازندگی و اصلاحاتی است که بدون توجه به فرهنگ رقم خورد و اینجا است که فرمایش رهبر انقلاب در بهمن 76 معنا پیدا می کند. آنجایی که فرمودند:”سازندگی کشور، بدون توجه به این مهم (کار فرهنگی) کار حکیمانه و عاقلانه ای نیست”
و در آخر اینکه ما کجای کاریم؟


  

90/12/24
1:34 ع

خَصائِصُ أولیاءِ اللّه ِ

الکتاب :

أَلاَ إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللّه ِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُوا وَ کَانُوا یَتَّقُونَ» . 1

الحدیث :

22799.رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله ـ لَمّا سُئلَ عَن قَولِهِ تعالى: «ألاَ إنَّ أ: هُمُ الّذینَ یَتَحابُّونَ فی اللّه ِ . 2

22800.عنه صلى الله علیه و آله ـ لَمّا سُئلَ عَن أولِیاءِ اللّه ِ ـ: الّذینَ إذا رُؤوا ذُکِرَ اللّه ُ . 3

22801.عنه صلى الله علیه و آله ـ عن جَبرئیلَ علیه السلام ـ: قالَ اللّه ُ تعالى: مَن أهانَ لی وَلِیّا فَقَد بارَزَنی بِالمُحارَبَةِ . 4

4171

ویژگى هاى دوستان خدا

قرآن:

«آگاه باشید که بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مى شوند. همانان که ایمان آورده و پرهیزگارى ورزیده اند».

حدیث :

22799.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در پاسخ به سؤال از آیه «بدانید که بر دوستان خدافرمود : آنان کسانى هستند که در راه خدا به یکدیگر محبّت مى ورزند.

22800.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در پاسخ به سؤال از دوستان خدا ـفرمود : کسانى که هرگاه دیده شوند خدا به یاد آورده شود .

22801.پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ به نقل از جبرئیل ـفرمود : خداوند متعال مى فرماید: هرکه دوست مرا خوار سازد، به مبارزه با من برخاسته است.

1.یونس : 62 ، 63 .

2.الدرّ المنثور : 4/373 .

3.الدرّ المنثور : 4/370 .

4.بحار الأنوار : 70/16/8 .


  

90/12/24
11:2 ص

چرا اگر کسی شراب بخورد تا چهل روز نمازش قبول نیست؟



یأیُّها الَّذینَ ءامَنوا لا تَقَرَبُوا الصَّلَوةَ و اَنتُم سُکَارَی ..

ای کسانی که ایمان آوردید !در حالت مستی به نماز نزدیک نشوید....(نساء/43)

ای کسانی که ایمان آوردید شراب و قمار و بت ها و ازلام(نوعی بخت آزمایی)پلید و از عمل شیطانی است از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید .شیطان می خواهد به وسیله شراب و قمار در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا ونماز باز دارد.آیا(بااین همه زیان وفساد و با این نهی اکید)خوددای خواهید کرد؟!المائده / 90 

"از ابی بصیر واوهم از حسین فرزندخالق نقل کرده است که به ابالحسن(ع)گفتم بدرستی که ما روایت کردیم از پیامبر اسلام(ص)که ایشان فرمود:نماز شرابخوار به مدت چهل روز قبول نیست"امام فرمود:درست است!گفتم چگونه است که نه کمتر از چهل ونه بیشتر از ان انگاه امام فرمودند:بدرستی که خداوند متعال تقدیر کرد خلقت انسان را پس انگاه به ترتیب نطفه ان چهل روز و سپس بعد از چهل روز تبدیل به علقه بهد از چهل روز تبدیل به مضغه می شود وقتی که شراب را می خورد تا چهل روز نجاست باقی میماند به همان قدر واندازه چیزهای که از ان خلق شده است وکلا همه چیز از خوردنیها ونوشیدنی ها همین حکم را دارد"که تا چهل روز در جان وبدن باقی می ماند"امروز دانشمندان و دکتر ها به این نتیجه رسیدند که اثر مخرب شراب در بدن انسان تا مدتها می ماند وباعث سردرد های می شود که به خودکشی وبا دیوانگی می انجامد" حال انکه رسول الله (ص) این را از قبل برای جهانیان روشن کرده بود.....1-مراه العقول"ج22ص258"سفیتنه البحار"ج1 ص504منابعی که برای اطلاع بیشتر شما می باشد"برداشت از کتاب رمز عدد40"چ8"ص29"30


  

90/12/24
11:2 ص

با شرابخوار ازدواج نکنیدو به او امانتی ندهید

حماد از حضرت صادق (ع ) نقل کرد که ایشان درباره کسیکه شرابخوارى کند با اینکه خداوند به وسیله پیغمبرش آنرا حرام کرده ، فرمود اگر خواستگارى نماید شایستکى ازدواج را ندارد در گفتار نباید او را تصدیق نمود، وساطت او را درباره کسى نباید پذیرفت و به میتوان در سپردن امانتى به او اطمینان نمود هر کس شرابخوار را امانتى دهنده را خداوند پاداشى نمیدهد و نه جبران امانت از دست رفته او را مینماید.

فررمود من خیال داشتم شخصى را سرمایه اى بدهم تا براى تجارت بطرف یمن برود، رفتم خدمت پدرم حضرت باقر(ع ) گفتم خیال دارم بفلانى سرمایه اى برهم نظر شما چیست ؟ فرمود مگر نمیدانى او شراب میخورد گفتم بعضى از مومنین میگوید، فرمود گفته آنها را تصدیق کن زیرا خداوند میفرماید (یومن بالله و یومن للمومنین ) پیغمبر بخدا ایمان دارد و مومنین را تصدیق مینماید.

پس از آن فرموداگر سرمایه را بدست او دادى از بین برد و نابود کرد خداوند ترابه پاداشى میدهد و نه جبران آنرا میکند، پرسیدم براى چه ؟ فرمود زیرا خداوند میفرماید: (ال توتوا السفهاء اموالکم التى جعل الله لکم قیاما)

اموالیکه خداوند آنرا مایه زندگیتان قرار داده به نادانان ندهید

آیا نادان تر از شرابخوار وجود دارد؟
(ان العبد الیزال فى فسحه من ربه مالم بشرب الخمر فاذا شربها خرق الله باله فکان ولده واخوه و سمعه و بصره و یده و رجله ابلیس یسوقه الى کل شر و یصرفه عن کل خیر)

نیده پیرسته (تا شراب نخورده ) در پناه نگهبانى خدا و آمرزش اوست اگر شراب خورد سرش را فاش میکند، او را در پناه خود نگه نمى دارد. در اینصورت فرزند و برادر، گوش و چشم ، دست و پاى چنین کسى شیطان است بهر زشتى بخواهد او را میکشاند و از هر خوبى بازش ‍ مى دارد


  

90/12/23
1:9 ع

خرافه چهارشنبه سوری از منظر علما
خرافه چهارشنبه سوری از منظر علما


 

گردآوری: سید امیرحسین کامرانی راد
منبع : اختصاصی راسخون



 
آیین چهارشنبه سوری که یادگار ایران باستان و ایران قبل از اسلام است متأثر از دین زرتشت است که آتش را مقدس می داند. در این آیین با پریدن از روی آتش و گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من» از آتش به عنوان یک امر مقدس مدد خواسته می شود . این امر از نظر اسلام شرک تلقی می شود زیرا یک مسلمان علاوه بر توحید ذاتی، قائل به توحید افعالی نیز هست.
توحید افعالی یعنی اینکه هیچ کاری در عالم صورت نمی گیرد و هیچ حادثه ای رخ نمی دهد مگر آنکه سلسله علل آن به خداوند منتهی می شود. به تعبیر حکما هیچ مؤثری در عالم غیر از خدا نیست و به عبارت دیگر هیچ چیزی غیر از خدا در عالم مؤثر نیست. بنابراین مدد خواستن از آتش برای سلامتی نوعی شرک است.
برخی می گویند این یک سنت ملی است و سنن ملی را باید محترم شمرد. پاسخ این است که آن دسته از سنن ملی را باید محترم شمرد که مبنای عقلی داشته باشند نه همه آنها را. مثلاً آیین نوروز در ایران یک مبنای عقلی دارد و آن این است که نیاکان ما بهترین روزهای سال را که طبیعت در نقطه تعادل قرار دارد برای سیاحت و تفریح و دید و بازدید و صله رحم انتخاب کرده اند و این نوعی توجه به خالق هستی است و اگر به دور از لهو و لعب برگزار شود مورد تأیید اسلام است.
قرآن کریم یکی از مشکلات همه پیامبران را تقلید امت های آنها از آباء و اجداد خود می داند که وقتی به آنها می گفتند چرا این کار را انجام می دهید می گفتند ما پدران خود را بر این راه یافته ایم و ما راه آنها را ادامه می دهیم. امروز نیز وقتی از عده ای سئوال می شود که چرا مثلاً آیین چهارشنبه سوری را برگزار می کنید، می گویند چون پدران ما این کار انجام می دادند. به قول شهید آیت الله مطهری (نقل به مضمون) «شاید پدران ما شعور نداشتند، آیا ما باید کار آنها را تکرار کنیم؟! این گونه آیین ها سند نادانی یک ملت است و ما باید روی آن را بپوشانیم نه اینکه هر سال تجدید کنیم. وقتی ما این کار را انجام می دهیم زبان حال ما این است که ماییم که چنین پدران نادانی داشته ایم.»
آیت الله جعفر سبحانی(دامت برکاته) در مذمت چهارشنبه سوری و دوری از ترویج این خرافه می فرمایند:
قرآن مجید می‌فرماید یکی از اهداف بعثت پیامبر این است که غل و زنجیری که بر افکار مردم بسته شده بود را باز کند. مراد از غل و زنجیر آداب و رسوم جاهلی است که هیچ اثری در اخلاقیات و زندگی انسان ندارد از این رو پیامبر اسلام تمام رسوم جاهلیت که به ضرر انسان بود را لغو کرد.
چهارشنبه سوری به نحوی که در ایران رسم شده جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است. متاسفانه به خاطر همین رسوم غلط، جوانان زیادی زخمی و کشته می‌شوند و پدران و مادران آنها در سوگ آنها می‌نشینند. همه انبیا و اولیای الهی آمدند تا با خرافات مبارزه کنند و چهارشنبه سوری هم نوعی خرافه است. باید از اصالتهایی که موجب پیشرفت ملت ما می‌شود محافظت کرد.
تقلید از دیگران در صورتی درست است که باعث سازندگی شود ولی تقلیدی که مایه بدبختی شود درست نیست. پریدن روی آتش و گفتن برخی جملات و... به هیچ وجه درست نیست. به همه مردم توصیه می کنم که در روز چهارشنبه آخر سال مراقب اعمالشان باشند و دچار مسائل خلاف شرع و عقل نشوند.1
آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) در پاسخ به آداب و رسوم نوروز و مراسمی که در شب چهارشنبه آخر سال برخی افراد انجام می دهند، می فرمایند:
بخشی از رسوم که در نوروز برگزار می شود بسیار خوب است و بخشی خرافی است انسان عاقل کارهای خوب را انجام می دهد و از خرافات پرهیز می کند. نظافت، خانه تکانی، دید و بازدید و کمک به نیازمندان و خیلی از کارهای دیگر خوب است اما آتش روشن کردن در چهارشنبه سوری یک بدعت خرافی است مخصوصا با گفتن این جمله که «سرخی تو از برای من زردی من از برای تو» اینها خرافات است انسان عاقل نباید به سراغ این ها کارهای برود ... 2
در ادامه متن استفتاء از مراجع معظم تقلید درباره چهارشنبه سوری و نحسی روز 13 فروردین و پاسخ مراجع عظام تقلید می آید.
متن استفتاء:
خرید و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوری و سیزده به در به اعتقاد نحسی 13 و احیای مظاهر ملی گرایی مانند تخت جمشید چگونه است؟ متاسفانه این اعمال مورد تشویق قرار گرفته است.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته):
 


«چهارشنبه سوری و سیزده بدر مبنای عقلائی ندارد.»
*******

پاسخ حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(رحمت الله علیه):
 


«در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است، جایز نیست.»
*******

پاسخ حضرت آیت الله العظمی بهجت(رحمت الله علیه):
 


«این کارها مشروعیت ندارد.»
*******

پاسخ حضرت آیت الله العظمی تبریزی(رحمت الله علیه):
 


«هیچ یک از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد، تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و اینکه تصور می کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می رساند و به حفظ وطن وا می دارد ایمان است و بس.»
*******

پاسخ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(دامت برکاته):
 


«اشکال دارد.»
*******

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی(دامت برکاته):
 


«اموری که به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است، مانند استعمال ترقه، خرید و فروش آن، جایز نیست. »
*******

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته):
 


«این کارها شایسته مسلمان نیست.» 3

پی نوشت ها :
 

1. خبرگزاری مهر، کد مطلب: 1048925.
2. خبرگزاری برنا، کد مطلب: 96976 .
3. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1، ص 155.


  

پیام رسان

+ از خداوند دانش سودمند بخواهید و ازدانشی که بهره نمی دهد به خدا پناه ببرید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

+ بهترینِ برادران، کسی است که در به جای آوردن خیرْ برترین یاور، در نیکیْ عامل ترین و نسبت به مصاحبانْ ملایم ترینِ ایشان است . [امام علی علیه السلام]

+ در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا نومید مشوید که محبوب ترینِ کارها نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ ، انتظارفرج است، تا وقتی که بنده مؤمن، بر آن مداومت ورزد . [امام علی علیه السلام]

+ چگونه از اهل دانش باشد کسی که در مسیرآخرت رو به دنیا دارد و چیزی را که به وی زیان می رساند، از آنچه به وی سود می بخشد بیشتر دوست دارد . [عیسی علیه السلام]

+ اگر دوست داری که خداوند دوستت بدارد، به دنیا بی علاقه باش و اگر دوست داری مردم دوستت بدارند، هرگاه از مال دنیا چیزی به دستت افتاد، آن را به سوی آنان بیفکن [رسول خدا صلی الله علیه و آله]<br>



+ هرکاری که بانام خدا آغازنشودسرانجام نمی گیرد



+ توای عشق وای تمام وجودم...



+ مهدی(عج)طاووس اهل بهشته



+ شب زیارتی اربابه:السلام علیک یااباعبدالله السلام علیک ورحمه الله وبرکاته



+ کثرت استغفارروزی رازیادمیکند



مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی) اظهرالمن الشمس مهاجر نیلوفر سرابی کــــــــلبه قیدار شهر جد پیامبراسلام سکوت خیس مصطفی قلیزاده علیار سایه مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی سکوت ابدی وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید) وب نوشته مهدی میانجی ►▌ استان قدس ▌ ◄ کلبه تنهایی نغمه ی عاشقی جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی مـ یـ ـرابـ عـ ـطـ ـش ستارگان دوکوهه بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams آرشیوی متنوع از مسائل روزمره اطلاعات عمومی خاطرات دکتر بالتازار پروانگی سردار بی سنگر وب سایت روستای چشام (Chesham.ir) مهاجر ابـــــــــــرار ستاره سهیل عطر یاس صدای شهید واقعه قافیه باران سعادت نامه (بنفشه ی صحرا) آوای انتظار جزتو بانوی اسمانی میم.صاد سکوت باران.... کلبه خاطره جیغ بنفش در ساعت 25 آن دنیا 13 جوان امروزی گروه اینترنتی جرقه داتکو سرگرمی مکاشفه مسیح ... یاس ... مهندسی آب راه کمال حقوقدان منتظر رویابین دردودل دنیای خودرو سیما وبلاگ( عاشقانه ها) سایه های خیال همسایه خورشید عشق تابینهایت آتش دل بار دیگر حضور حماسی حقوق خانواده ای دریغااااااااا چند تکه عاشقانه ادبیات بیا ازدواج کنیم عدالت جویان نسل بیدار نوشتارهای زیبا صراط عاشق تنها ولایت _ وحدت _ بصیرت قاموس من *کل یخ* دیار برف مذهبی-سیاسی-فرهنگی سفیر نور کوچولو *دیدبان رایانه ای* آموزش تست زدن کنکور علی ما آخر رفاقتیم طراحی نقشه های ساختمانی adamak mahoor ستون فقرات(درد کمرو....) دیدبان اینترنتی هنوز هم نمیدانم اینجا چه فصلیست ،که من کال ماندم و به تو نمی رسم فقط من برای تو یادداشتهای روزانه رضا سروری ع ش ق:علاقه شدید قلبی انتظار منتظَر وایسا دنیا!من میخوام پیاده شم... دنیای این روزهای من سـدرة المنتهی حرفای ناگفته زیاده ولی چه فایده گل من... الکتروتکنیک نرگس موسوی بسیج در روستای شیدان دلنوشته های یه دختر حیاتی تازه اللهم صل علی محمد و آل محمد غمگینم و غم را دوست دارم اسمس بارون گاهنامه زیست مطالب خواندنی ارغوان جواد نبض قلم کانون علما و شهدای جامعة الزهرا(سلام الله علیها) سایه سیاه درجست وجوی حقیقت الله ابهی جوجو بلوچی از شهرستان چابهار فصل انتظار شهرستان کردکوی مصباح انس magicschool خلوتگه راز دکتر علی حاجی ستوده عشق کامپیوتر من حامیان استاد خیراندیش در استان یزد شیطون آسمون عشق خورشید نی ریز عنوان؟ ♥ به وبلاگ باران خوش امدید ♥ یادداشت های یک دیوانه حاج آقا مسئلةٌ سرو sindrela دوست داشتن درد دل نسیم عشق ماندگار(خدا) آروم آروم سکوت نازک قلبم فانوس دوست من و شما مشتاق اخلاق انسانی وصال وبلاگ صدف= عشق طلاست .: غریـبـه :. لهجه سکوت سمت دوست تسنیم نماینده رسمی اموات وبلاگ دلتنگی .:: توهمات ذهن یک دیوانه ::. ... هدهد فعلا که اوضاع اینطوریه... سلام نور خدا مسأله شرعی عاشق شبگرد بی نام تنها بهار عاشق عاشقی ریگی از روی زمین برداریم، وزن بودن را احساس کنیم. با نمک خاطرات آتلیه عشق تاریک حجاب چیست؟ پای سماور مهتاب سبز
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ